Home » » Atlet Pertama yang Berhijab dari USA dalam Olimpik Brazil 2016

Atlet Pertama yang Berhijab dari USA dalam Olimpik Brazil 2016


Bukan main gembira yang dirasakan oleh wanita ini. Ia akan menjadi atlet berjilbab pertama dari Ameria Syarikat (USA) dalam Sukan Olimpik Brazil 2016 daripada cabang oleh raga anggar. Gadis bernama Ibtihaj Muhammad ini mengaku jatuh hati dengan anggar di usia tiga belas tahun, sejak pertama kali mencuba.

"Sebagai Muslimah," katanya sebagaimana disiarkan oleh Islam Digest Republika (7/2/2016), "ternyata anggar sangat menampung. Agama saya meminta agar menutup aurat, begitu juga anggar. "

Muslimah yang lahir di Maplewood New Jersey ini pun mengasah kemampuannya dengan sungguh-sungguh. Ia belajar siang dan malam sebagai seorang profesional hingga mengantarkannya dari satu kemenangan menuju kemenangan gemilang lain.

Kemuncaknya, Ibtihaj Muhammad memenangi Piala Dunia Pagar yang diadakan di Athens Yunani awal Januari tahun ini. Lantaran prestasi itu, Muslimah bertubuh kekar ini berhak tampil di Sukan Olimpik Brazil 2016 mendatang.

"Saya," ungkapnya membuka rahsia kejayaan, "selalu percaya dengan kerja keras, kegigihan, dan dedikasi." Ia juga bersikap optimis akan dapat membuat sejarah dalam ajang Sukan Olimpik yang akan dilakoninya ini. Katanya penuh keyakinan, "Saya boleh membuat sejarah dalam Sukan Olimpik bersama rakan-rakan saya."

Apa yang dialami oleh Ibtihaj, sejatinya merupakan tamparan bagi kita, bangsa Indonesia. Apabila Islam menggeliat di negeri-negeri kafir, sebahagian kita justru mulai ragu untuk menunjukkan keislaman dalam banyak bidang dan identitinya.

Hendaknya hal ini juga dijadikan pelecut, bahawa kaum Muslimin memang dilahirkan untuk menjadi pribadi yang penuh prestasi, di bidang apapun. Hendaknya kaum Muslimin tidak mengehadkan diri, berjuang di pelbagai ranah, membawa identiti Islam, dan tidak luntur dengan godaan, seberat apapun.

Mirisnya, sebahagian kaum Muslimin negeri ini justru kurang berprestasi. Islam masih dikotak-kotak dalam pecah belah. Bukan sibuk memperbaiki kualiti amal, kaum Muslimin justru sibuk berbincang tentang hal-hal yang menjadi perbezaan di kalangan umat. Hasilnya, Muslim kita banyak, tetapi kualiti belum boleh dibanggakan.

Kini, tiba masanya bagi kita untuk merenungkan petuah Muslimah Amerika lulusan Universiti Duke ini, "Saya ingin membuat teladan sebaik mungkin." Ya. Begitu pula seharusnya kita. Harus menjadi Muslim yang prestatif, bukan Muslim yang hobi menyalahkan dan menghukum kumpulan lain.

sumber http://bersamadakwah.net/

0 komentar:

Posting Komentar

Mengenai Saya

Arsip Blog